روز جهانی کودک

هدف از این مقاله معطوف کردن توجه‌ها به سلامت دندان کودک به عنوان یکی از حساس‌ترین عضوهای بدن است که اگر از همان کودکی به مراقبت آن کم‌توجهی شود بعدها آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دندان وارد می‌کند.

فهرست مطالب این مقاله

20 نوامبر (29آبان)؛ روز جهانی کودک

کودکان سزاوار حق زندگی، سلامت، آموزش و حتی حق بازی کردن هستند. علاوه بر این، کودکان حق زندگی در کنار یک خانواده شاد و سالم به دور از خشونت و تبعیض را دارند. متاسفانه کودکان در سرتاسر دنیا به خصوص در ایران با مسائل چالش‌برانگیزی روبرو هستند. مسائلی مثل فقر، تجاوز، کار و ازدواج زیر سن قانونی از عمده‌ترین مسائل در ایران است که باعث شده نگذارند کودکان در دوره‌ای که حق آن‌هاست کودکی کنند.

برای کمک به کودکان و تبدیل دنیا به مکانی بهتر چه باید کرد؟ روز 20 نوامبر به همین خاطر برگزار می‌شود تا به بالا رفتن آگاهی در مورد بسیاری از مسائل کودکان کمک کند.

در این روز چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

به چند روش می‌توانید حمایت خود را از کودکان سرتاسر جهان نشان دهید:

  • با فرزندان خود به تفریح و گردش بروید.
  • از فرزندانتان بپرسید چه مسائلی برایشان مهم است و سعی کنید آن‌ها را بهتر بشناسید و درک کنید.
  • به سازمان‌های حمایت از کودکان در ایران که به آن‌ها اعتماد دارید کمک مالی کنید.
  • به کودکان کار غذای رایگان بدهید.
  • به هر طریق دیگری که می توانید به کودکان نیازمند کمک کنید.

تاریخچه روز کودک

در سال 1857 دکتر چارلز لئونارد روز کودک را با نام روز گل رز در انگلستان آغاز کرد.

در سال 1950، بسیاری از کشورها شروع به جشن گرفتن اول ژوئن به عنوان “روز حمایت از کودکان” کردند.

در سال 1954 سازمان ملل 20 نوامبر را «روز جهانی کودک» مشخص کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همه کشورها دستور داد روزی را برای کودکان در تاریخ مناسبی به انتخاب خود تعیین کنند تا برای ارتقاء آگاهی در مورد حقوق کودکان و بهبود رفاه آن‌ها اطلاع‌رسانی کنند. مجمع عمومی سازمان ملل در 20 نوامبر 1959 اعلامیه حقوق کودک را تصویب کرد و در 20 نوامبر 1989 مجمع عمومی سازمان ملل متحد کنوانسیون حقوق کودک را برگزار کرد.

شعار روز کودک 2022 چیست؟

شعار روز جهانی کودک در سال 2022 «برابری برای هر کودک» است. این موضوع بدان معناست که کودکان در هر جامعه‌ای که هستند با هر میلیتی که دارند، از حقوق برابر برخوردار هستند. همچنین این شعار بر ریشه‌کن کردن تبعیض در میان کودکان تمدن‌های مختلف تاکید دارد.

رنگ روز کودک

رنگ آبی نماد حقوق کودکان در روز کودک است. افراد می‌توانند با این رنگ در 20 نوامبر حمایت خود را از کودکان نشان دهند.

سلامت دندان کودکان

این روز بهونه خوبی است تا به سلامت جسم و روان کودکان بپردازیم و اهمیت آن را گوشزد کنیم. هدف از این مقاله نیز معطوف کردن توجه‌ها به سلامت دندان کودک به عنوان یکی از حساس‌ترین عضوهای بدن است که اگر از همان کودکی به مراقبت آن کم‌توجهی شود بعدها آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دندان وارد می‌کند.

مراقبت از دندان کودک را باید از حدود 6 ماهگی، زمانی که اولین دندان‌های شیری خودشان را نشان می‌دهند، آغاز کرد. دندان‌های شیری کودکان با اینکه برای مدت کوتاهی در دهان هستند اما نقش حیاتی در سلامت دندان‌های دائمی دارند. دندان‌های شیری جایگاه را برای دندان‌های دائمی آماده می‌کنند، به گفتار و تغذیه کمک می‌کنند (دندان های از دست رفته یا پوسیده جویدن را دشوار می کند و باعث می شود کودکان غذا را پس بزنند)، و همچنین باعث رشد سالم دندان‌های دائمی (پوسیدگی و عفونت در دندان‌های شیری به دندان‌های دائمی در حال رشد در زیر آن‌ها آسیب می‌زند) می‌شوند.

معمولاً دندان‌های کودکان در سن 1 سالگی یا 6 ماه پس از درآمدن اولین دندان باید توسط دندانپزشک کودکان ویزیت شود.

دندانپزشک کودکان

دندانپزشک کودک درمورد دهان و دندان کودکان از دوران نوزادی تا نوجوانی تخصص دارد. آن‌ها علاوه‌بر شش سال عمومی دندانپزشکی، دو سال تخصصی نیز می‌گذرانند. این افراد بعد از گرفتن تخصص خود تجربه و شرایط لازم برای مراقبت از دندان، لثه و دهان کودک را در طول مراحل مختلف کودکی دارند.

دندانپزشکی کودکان از آن جهت اهمیت بالایی دارد که از هر پنج نفر(کودک پنج تا یازده ساله)، یک کودک 5 تا 11 ساله حداقل یک دندان پوسیده درمان نشده دارد.

دندانپزشک کودکان چه نوع درمان‌هایی را ارائه می‌دهند؟

دندانپزشک کودک در زمینه‌های مختلف درمورد مراقبت‌های بهداشت دندان و دهان کودک تخصص دارد. این زمینه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • معاینات بهداشت دهان و دندان نوزاد، که خطر پوسیدگی دندان کودک را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
  • مراقبت‌های پیشگیرانه از آسیب دندانی شامل تمیز کردن و درمان‌های فلوراید، و همچنین توصیه‌های مربوط به تغذیه و رژیم غذایی مناسب دندان کودک
  • مشاوره درمورد عادت‌های کودکان مثل استفاده از پستانک و مکیدن شست
  • تشخیص زودهنگام و اقدام به موقع درمان برای صاف کردن دندان‌ها و اصلاح بایت نامناسب (ارتودنسی)
  • ترمیم حفره‌ها یا عیوب دندان
  • تشخیص بیماری‌های دهان مرتبط با بیماری‌هایی مانند دیابت، نقص مادرزادی قلب، آسم، تب یونجه و اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD)
  • مدیریت بیماری‌ها و شرایط لثه از جمله زخم، فرنول کوتاه، موکوسل و بیماری پریودنتال کودکان
  • مراقبت از آسیب‌های دندانی (به عنوان مثال، دندان های شکسته، جابجا شده یا شکسته)

در اولین ویزیت دندانپزشکی چه اتفاقی می‌افتد؟

اولین دیدار دندانپزشک با کودک معمولا کوتاه است و دندانپزشک تنها نگاه کوتاهی به دندان‌های کودک می‌اندازد و همینطور نکاتی را که والدین باید درمورد دندان کودک رعایت کنند را به آن‌ها اطلاع‌‌ می‌دهد. این ملاقات همچنین به کودک فرصت می‌دهد تا ترس و اضطرابش از رفتن به دندانپزشکی بریزد. برخی از دندانپزشکان ممکن است از والدین بخواهند هنگام معاینه روی صندلی دندانپزشکی بنشینند و کودک خود را در آغوش بگیرند. یا ممکن است در بخشی از ویزیت والدین در بخش پذیرش بمانند تا دندانپزشک بتواند تنهایی با فرزندتان رابطه برقرار کند.

 

مقالات دیگر شایان نمودار

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من